کف کش یا شناور | فروش کفکش و شناور

کف کش یا شناور

کف کش بهتر است یا شناور ؟

کف کش یا شناور ؟ یکی از راه‌ های استفاده از آب در منابع آبی مثل آب‌های زیر زمینی یا آب رودخانه یا آبی که در سطوح عمیق مثل چاه واقع می‌شود. استفاده از ابزارآلاتی مثل کف کش یا شناوراست.

در این مقاله قصد داریم به این دو ابزار مهم، کاربردها و تفاوت‌های آنها بپردازیم.

مشکل اساسی بشر در سال های اخیر کمبود آب می باشد. انسان در صدد است تا با روش های گوناگون راه حلی برای این موضوع پیدا کند. از جمله آن ها استفاده از آب های زیرزمینی است که از طریق حفر چاه امکان پذیر است. همچنین می توان از آب رودخانه ها و چشمه ها نیز برای این منظور بهره برد. استفاده از موارد ذکرشده نیازمند دستگاهی جهت پمپاژ آب است. چندین نوع پمپ برای این عملیات پمپاژ طراحی و ساخته شده است. پمپ شناور و پمپ کف کش دو مدل از آن ها محسوب می شوند. در ادامه به شباهت و تفاوت پمپ کفکش و شناور پرداخته شده است.

پمپ کف کش چیست؟

در واقع پمپ آب کف کش نوعی پمپ گریز از مرکز مستغرق است. با به حرکت در آوردن موتور کف کش توسط نیروی الکتریسته انرژی جنبشی سیال افزایش پیدا کرده و نهایتا سیال به مقصد دلخواه پمپ می‌شود.

کاربرد پمپ کف کش شامل کشیدن آب از چاه و یا پمپ کردن آب های زلال، بدون آلودگی یا لجن است.

پمپ شناور چیست؟

پمپ شناور نیز نوعی پمپ کف کش از نوع گریز از مرکز و مستغرق است. معمولا جهت انتقال سیال از چاه از آن استفاده می‌شود. از پمپ آب شناور در چاه‌های عمیق، صنایع کشاورزی، صنایع باغبانی، سیستم‌های آتشنشانی، سیستم‌های هدایت فاضلاب، شناور حفاری، چاه‌های کم‌عمق و عمیق، آبنما و فواره‌ها، الکتروپمپ‌های شناور سولار  و صنایع نفت و گاز از آن استفاده می‌گردد.

تعریف پمپ کف کش و پمپ شناور

اینکه . ، عملکردی مشابه پمپ شناور چیست  دارد. هردوی آن ها دارای پروانه در ساختمان خود هستند. با روشن کردن موتور این پمپ ها، پروانه آن ها شروع به چرخش پمپ کف کش می کند. این چرخش پروانه ها منجر به حرکت سیال می شود. در نهایت هم سیال مورد پمپاژ از دریچه خروجی پمپ خارج می شود. نحوه انتخاب پمپ کف کش یا موضوعاتی مانند قیمت پمپ شناور تک فاز به موارد دیگری بستگی دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

شباهت میان پمپ کف کش و شناور

در این بخش به بیان شباهت‌ها میان کفکش و شناور می‌پردازیم:

  • هردوی این پمپ‌ها به شکل عمودی ساخته می‌شوند. در زمان استفاده نیز به شکل عمودی در سیال مورد نظر قرار می‌گیرند.
  • هر دوی این پمپ‌ها از نوع مستغرق هستند. به این معنا که در زمان کار با آنها بدنه پمپ داخل سیال قرار می‌گیرد.
  • هر دو مورد از پمپ‌های سانتریفیوژی هستند.
  • عملکرد هر دو بسیار به هم شباهت دارد.
  • هر دو ابزار دارای خازن راه‌اندازی هستند.

نگاهی به تفاوت‌های میان کف کش و شناور

همانطور که مشاهده کردید این دو نوع پمپ از نظر ساختمان ظاهری و عملکرد بسیار مشابه هم هستند. اما تفاوت‌های آنها نیز به این شرح است:

تفاوت ورودی و خروجی

در شناورها ورودی سیال در میانه بدنه واقع شده است. ولی در پمپ کفکش این ورودی در انتهای بدنه قرار می‌گیرد. خروجی شناورها نیز در بالای بدنه آنها قرار دارد. اما در کف کش‌ها خروجی در کنار پمپ واقع شده است.

تفاوت در جنس بدنه

پمپ‌های شناور معمولا از جنس استیل ساخته می‌شوند. ولی پمپ‌های کف کش چدنی هستند.

تفاوت در ساختار

شناورها معمولا به شکل دو تکه و با قطر کم ساخته می‌شوند. اما پمپ‌های کف کش به صورت یک تکه ساخته شده. و قطر بالاتری نیز نسبت به مدل‌های شناور دارند.

تفاوت در تعداد پروانه ها

کف کش‌ها دارای یک یا دو پروانه هستند. در حالی که در پمپ‌های شناور چندین پروانه از نوع دیفیوژمی وجود دارد. همین مسئله باعث می‌شود که از پمپ‌های شناور بتوان در چاه های عمیق نیز استفاده کرد. به طوری که پمپ‌های کفکش نهایتا می‌توانند تا ارتفاع 150 متری را پوشش دهند. اما پمپ‌های شناور قابلیت تولید فشار تا ارتفاع 500 متری را دارند.

تفاوت در جنس پروانه‌ها

در پمپ‌های شناور پره ها از جنس پلیمر فشرده ساخته می‌شوند. در حالی که پروانه‌ها در پمپ کفکش از چدن یا کابالیت تهیه می‌شود.

شباهت پمپ کفکش و پمپ شناور

این دو نوع پمپ، با توجه به ساختار نسبتا یکسان، کاربردهای مشابه زیادی نیز دارند. در ادامه به برخی از وجه اشتراکات پمپ کفکش و شناور اشاره شده است:

  • کاربرد اصلی هر دو، استفاده جهت پمپاژ آب از چاه هاست.
  • دارای ویژگی مستغرق بودن با توجه به کاربردشان در صنایع
  • هر دو پمپ، از نوع سانتریفیوژ محسوب می شوند.
  • تشابه عملکرد و نحوه پمپاژ سیالات

تفاوت پمپ کفکش و شناور

به دلیل کاربرد بسیار شبیه این دو پمپ، نحوه انتخاب پمپ کف کش و شناور امری دشوار به نظر می آید. موارد ذکر شده در پایین به صورت کامل، تفاوت پمپ کفکش و شناور را مطرح کرده است. از این طریق می توان تشخیص داد که پمپ شناور چیست و پمپ کف کش برای چه مواردی مناسب است. بنابراین با توجه به این اطلاعات به راحتی قادر خواهید بود نوع پمپ مورد نیاز خود را تعیین کنید.

 

تفاوت ها

  • پمپ شناور دارای چندین پروانه، اما پمپ کف کش یک یا نهایتا دو پروانه را دارد.
  • پمپ شناور با داشتن تعداد پروانه بیشتر، مزیت های بیشتری نیز دارد. یکی از این مزایا، تولید فشار بیشتر نسبت به نوع کفکش می باشد. البته این فشار بیشتر، با مصرف حداقل میزان انرژی انجام می گیرد. بنابراین بسیار به صرفه است.
  • میزان هد پمپ های شناور بسیار بیشتر از پمپ های کف کش است.
  • داشتن هد بیشتر پمپ شناور، باعث می شود این پمپ برای چاه های عمیق استفاده شود. نوع کف کش نیز چون قابلیت پمپاژ آب از ارتفاع کمتری را دارد، برای چاه های کم عمق تر مناسب است.
  • الکتروپمپ و موتور در شناور، به صورت دو قطعه مجزا عرضه می شوند. این دو با مواردی نظیر فلنچ، به هم کوپل می شوند. اما در پمپ کف کش، موتور و خود پمپ، در قالب یک قطعه یکپارچه وجود دارند.

پیشنهاد خرید پمپ شناور

از دیگر تفاوت ها

  • به دلیل ویژگی بالا، عیب یابی پمپ شناور و تعمیر آن بسیار راحت تر است. مثلا اگر موتور پمپ شناور، دچار مشکل شود، چون موتور به خود پمپ متصل نیست، می توان آن را جداگانه برای تعمیر جابه جا کرد. همین موضوع، امکان عیب یابی پمپ شناور را نسبت به کف کش، آسان تر کرده است.
  • عملیات پمپاژ در پمپ شناور، از بخش میانی و در پمپ کف کش از قسمت پایین پمپ انجام می شود.
  • یکی از قطعات سازنده هر دو پمپ، خازن می باشد. این قطعه در پمپ شناور به دلیل نبود فضای کافی داخل پمپ نیست. بلکه در خارج آن و عموما درون تابلو برق قرار می گیرد. اما در پمپ کفکش داخل ساختمان خود پمپ جای می گیرد.
  • ابعاد این دو پمپ بسیار متفاوت از هم می باشد. پمپ شناور دارای قطر بسیار کم و ارتفاع بلندتر است. در حالیکه پمپ کف کش کوتاه تر و دارای قطر بیشتر می باشد.
  • همچنین قیمت پمپ شناور تک فاز یا سه فاز بسیار بالا تر از نوع کف کش می باشد.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که در متن مقاله به آن اشاره کردیم. این دو پمپ ظاهرا از یک خانواده هستند. اما در واقع کارایی و عملکرد متفاوتی ارائه می‌دهند. و هرکدام از آنها برای استفاده در شرایط خاص و ارتفاع مشخصی طراحی شده است. که کاربر می‌تواند با توجه به ویژگی هایی که برای هریک مشخص کردیم بسته به کارایی آن مدل مورد نظر خود را انتخاب کند.

 

با توجه به آن چه در متن در آمد می‌توان گفت که پمپ‌های شناور دارای کاربرد بیشتری هستند. و می‌توان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد.

شما بزرگواران می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت خرید انواع ادوات کشاورزی با شرکت توان موتور در ارتباط باشید.

و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت توان موتور با این مجموعه آشنا شدید. تا شامل تخفیفات ما شوید.

شماره تماس:

 03537244763

 09131540297

واتساپ: 09131540297

اینستاگرام:  tavan_motor_

 ایمیل :

برای مشاهده انواع ادوات کشاورزی از فروشگاه اینترنتی توان موتور بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی توان موتور 

سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر وارد کنید.

الکتروپمپ ، فروش الکتروپمپ ، الکتروپمپ یزد ، فروش الکتروپمپ در یزد ، ادوات کشاورزی ، تجهیزات کشاورزی ، لوازم کشاورزی ، فروش لوازم کشاورزی در یزد ، قیمت تیلر .

فروش لوازم کشاورزی در یزد ، ادوات کشاورزی در یزد ، تجهیزات کشاورزی در یزد ، ماشین آلات کشاورزی .

دستگاه جوش ، ادوات کشاورزی ،  تجهیزات کشاورزی ، ابزار کشاورزی ، قطعات کشاورزی ، فروشگاه تجهیزات کشاورزی ، ادوات کشاورزی یزد، تجهیزات کشاورزی در یزد ، موتور برق ، فروش موتور برق ، فروش کفکش ، وسایل کشاورزی .

فروش موتور پمپ ، قیمت موتور پمپ ، موتور پمپ در یزد ، فروش چاله کن .

شیر فشار شکن ، خرید موتور برق ، فروش  چمن زن ، فروش علفزن ، فروش الکتروموتور سه فاز، فروش لانس سمپاش ، فروش کولتیواتور ، فروش لجن کش .

پمپ آب کفکش ، فروش الکترو پمپ ، گیربکس کشاورزی ، الکترو موتور ، هواکش صنعتی ، کفکش توان تک ، قطعات کفکش توان تک ، شیر فشار شکن ، فروش شلنگ های خرطومی ، تیلر کولتیواتور ، فروش ادوات کشاورزی ،  توان موتور ، اره موتوری ، لجن کش توان تک ، تجهیزات کشاورزی .

 

دیدگاه‌ها 0

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟