دستگاه جوش اینورتر چیست؟ | قیمت دستگاه جوش

دستگاه جوش

دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟

دستگاه جوش اینورتر به نوعی از دستگاه جوش می گویند که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار می باشد. که منبع تغذیه ان توانایی فراهم آوردن جریان بالا برای جوشکاری می باشد.  کابل برق ورودی دستگاه جوش اینورتر از تک فاز دو رشته برای جریان 220 ولت شهری AC می باشد. که این جریان AC توسط یکسری از سوئیچ به جریان متناوب DC تبدیل می شود.

مقدار جریان خروجی و ولتاژ دستگاه جوش اینورتر قابل تنظیم می باشد. و در طول فرایند جوشکاری توسط ولوم آمپر خروجی دستگاه جوش کنترل می شود. دستگاه جوش اینورتر از تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته است. و نسبت با دستگاه جوش ترانسفورماتور بسیار کم حجم و سبک و همچنین مصرف برق بسیار کمتری دارد.

انقلاب صنعت جوشکاری با اینورتر

منابع قدرت جوشکاری از ژنراتورها تا رکتیفایرهای ترانسفورماتوری هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. که با این وجود همچنان استفاده زیادی در صنعت جوشکاری دارند. اما اینک تکنولوژی جدیدی به نام اینورتر عصر جدیدی در صنعت جوشکاری پدید آورده است.

مدتی است که این تکنولوژی نوظهور در کشورهای صنعتی جای خود را باز کرده است. و در کشور ما نیز تولید و استفاده از دستگاه های اینورتر جوشکاری اخیرا رواج بسیاری یافته است. که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید خود را به دلیل اینکه تامین کننده های خوبی در زمینه های کابل جوش، انبر جوش، کانکتور جوش، کابل برق و بردهای الکترونیکی در داخل کشور عزیزمان دارند به اثبات رسانده اند. و به دلیل مزایای فراوان این تکنولوژی می توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک در بازار رقابتی با سایر تجهیزات متناسب جوشکاری عرصه را به خود اختصاص خواهد داد. و توسعه آن به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود.

تفاوت اینورتر با رکتیفایر‌

اینورتر همانطور که گفته شد نسل جدید ابزار جوشکاری است. در واقع المان‌های الکترونیکی هستند که با فرکانس بالا جریان متناوب برق شهری را به مستقیم تبدیل می‌کنند. موج تولیدی توسط اینورترها مربعی شکل است. همچنین می‌توان فرکانس و سطح ولتاژ را توسط تقویت‌کننده‌ها به سطح دلخواه تبدیل نمود. این ابزار هم به صورت تک فاز است هم سه فاز. همچنین این دستگاه در موارد جزئی و سبک مانند کارگاه‌های جوشکاری کاربرد دارد. و به ویژه در بخش تاسیسات بیشترین کارکرد را خواهد داشت.

اما رکتیفایر‌ها همانند ترانسفورماتورها برای کارهای سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این تفاوت که قابلیت جابجایی آسانی دارند. رکتیفایر‌ها جزء دستگا‌های جوشی بزرگ به شمار می‌آیند. که از دو قسمت اینورتر و ترانس بهره می‌برند. همچنین میزان آمپر دریافتی در اینورترها به هنگام کار ۱۸ تا ۲۲ آمپر است. با این تفاوت که رکتیفایر‌ها جریان دریافتی‌شان گاهی اوقات از ۲۵ آمپر هم می‌گذرد. و موجب بروز نوسانات برق می‌شود

عملکرد دستگاه جوش اینورتر

برق شهر که می تواند به صورت سه یا تک فاز باشد. ابتدا توسط HZ 60 – 50  با فرکانس AC در این منابع تغذیه، برق ورودی KHz تبدیل و سپس به واحد اینورتری دستگاه وارد می گردد. و به جریان متناوب موج مربعی با فرکانس بالا (DC) تغییر می یابد. و پس از عبور از مبدل های هسته ی فریتی جریانی تولید می گردد. که پس از یکسو سازی و عملیات فیلترینگ و تبدیل آن به جریان مستقیم برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنولوژی IGBT چیست؟

IGBT  مخفف Insulated Gate Bipolar Transistor می  باشد. که وظیفه آن افزایش فرکانس می باشد. و این امر باعث گردیده مورد توجه تولید کنندگان دستگاه جوش اینورتر قرار بگیرد. و در نتیجه در سایز دستگاه جوش و وزن دستگاه جوش و کاهش میزان اتلاف و مصرف انرژی در بی باری 95 درصد و در زیر بار حدود 40 الی 50 درصد خواهد شد.

مزایا و معایب اینورتر جوشکاری با نگاهی عمیق

مزیت اصلی اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده. که مانند یک کیف دستی میتوان همه جا حمل نمود. در اینورتر جوشکاری از مبدل های بسیار کوچکتر نسبت به دستگاه های جوش قدیمی استفاده شده. به همین علت سبک تر، فشرده تر و در نهایت قابل حمل هستند. این تفاوت امکان استفاده از اینورترها در فضاهای تنگ و باریک را فراهم می آورد. که دستگاه های جوش سنتی همواره با آن مشکل داشتند.

علاوه بر این، اینوتر  جوشکاری به توان کمتری برای کار احتیاج دارد. و می توان با برق خانگی از آن استفاده نمود. نیاز کمتر به جریان الکتریکی این امکان را فراهم می کند. که اینورتر جوشکاری را به هر پریز برق عادی وصل نمایید و مشغول کار شوید. در این مدل ها بر خلاف دستگاه های جوش سنتی نیاز به برق سه فاز و صنعتی نخواهید داشت.

مصرف انرژی کمتر به معنی صرفه جویی بیشتر در هزینه های انرژی مصرفی است. همچنین اینورتر جوشکاری به نسبت دستگاه های جوشکاری خیلی بهتر نوسانهای برق را تحمل می کند. و البته باعث می شود عملیات جوشکاری سریع تر و بهتری را فراهم می نماید.

قیمت دستگاه جوش

از آنجا که اینورتر جوشکاری جریان خروجی منظم دارد. امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد. و کاربر می تواند متناسب با قطعه کار و نوع جوشکاری جریان خروجی را تنظیم نماید. به عنوان مثال گاهی در دستگاه های جوش میگ  تنظیمات درجه دو قدرت کافی فراهم نمی کند. و درجه سه بیش از اندازه است. در چنین جاهایی ارزش اینورتر جوشکاری مشخص می شود.

البته نمی توان گفت اینورترهای جوشکاری کامل ترین ابزار جوشکاری هستند. و برای هر نوع عملیات جوشکاری بهترین گزینه اند. در حقیقت اینورتر جوشکاری به لطف تجهیزات پیشرفته الکترونیکی که دارد می تواند با ولتاژ پایین تری کار کند. این ادعا تا حدی صحیح است که اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند. و بنابراین آسیب پذیرتر بوده. و عمر مفید کمتری دارند.

از طرف دیگر دستگاه های جوش سنتی ساختار ساده تری دارند. در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد تر هستند. می توان این گونه گفت که دستگاه های جوش سنتی در طولانی مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند. به شرط آنکه وزن، اندازه و ظاهر اهمیتی نداشته باشد. البته انتخاب نوع و مدل ابزار جوشکاری به نوع شغل و عملیات متداول جوشکاری شما نیز وابسته خواهد بود.

با توجه به تمامی توضیحات؛ اگر به دنبال امکانات و ویژگی هایی مثل قابل حمل بودن و امکان کار با برق خانگی برایتان اهمیت دارد. و از دید مالی به قضیه نگاه نمی کنید، اینورتر جوشکاری بهترین انتخاب شما خواهد بود. اینورترهای جوشکاری شاید بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نباشند. اما مطمئنا یک پیشرفت چشمگیر در جوشکاری و صنایع مرتبط با آن محسوب می شوند.

در حال حاضر فناوری IGBT مدرن ترین تکنولوژی در تولید اینورتر جوشکاری محسوب می شود. و بیشتر تولید کنندگان ابزار برقی و برندهای مطرح جهان اینورترهای خود را به آن مجهز نموده اند.

برخی از ویژگی های دستگاه جوش اینورتر

  • دارای جوش بدون قطع و وصل (جوش زنجیره ای) می باشد
    • ایجاد حوزچه جوش و قوس الکتریکی مناسب
    • فاقد هرگونه آلودگی صوتی می باشد
    • امکان کنترل جریان در هنگام جوشکاری نسبت به نیاز کاربر
    • بازدهی و قدرت بالا، سبک و کم حجم
    • امکان جوشکاری به وسیله انواع الکترودهای رتیلی، قلیایی، سلولزی و انواع سیم و فیلرهای جوشکاری

راهنمای خرید دستگاه جوش

اگر به دنبال خرید یک دستگاه جوش اینوتر هستید نکاتی وجود دارند که قبل از اقدام به خرید باید به آنها توجه نمود. چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف صنعتی، دستگاه جوش باید بر اساس توانایی ها و متناسب با نیاز مصرف کننده تهیه گردد.

جوشکاری در حقیقت عمل چسباندن دو فلز شبیه به هم به وسیله ذوب هردوی آنها یا ذوب فلز دیگری به عنوان پر کننده و چسباننده. دو قطعه کار است. در جوش قوس الکتریک، در حقیقت قوس الکتریکی به وجود آمده بین الکترود و فلز قطعه کار باعث ذوب شدن الکترود و عمل کردن آن به عنوان چسباننده دو قطعه کار می شود. نحوه کار دستگاه جوش در واقع دریافت جریان متناوب (AC) با ولتاژ بالا و شدت جریان پایین، و سپس تبدیل آن به جریان مستقیم (DC) با ولتاژ پایین و در عوض شدت جریان بالا است.دستگاه های متفاوت توانایی تولید شدت جریانهای متفاوتی را دارند. که هرچه کاربر به جوش قوی تری نیاز داشته باشد. و استفاده دستگاه به سمت صنعتی و کارگاهی برود توانایی تولید شدت جریان بالا دستگاه هم بالاتر می رود. شدت جوشکاری مورد نیاز ما رابطه مستقیم با ضخامت قطعه کار دارد.

نکات مهم در انتخاب دستگاه جوش اینورتر

با مرور زمان و نیاز به داشتن جوش دقیق و مطمئن، دستگاه های جوشکاری همواره در حال پیشرفت و نوین شدن می باشند. که همین امر باعث گوناگونی مدل ها و توان دستگاه شده که قبل از خرید باید مورد بررسی قرار گیرند. نکات زیر در انتخاب دستگاه جوش اینورتر مناسب به شما کمک خواهند کرد:

شدت جریان تولیدی دستگاه جوش اینورتر

دستگاه های قوس الکتریک توانایی های متفاوت در تولید شدت جریان داشته. و اصلی ترین وجه تمایز و نکته قابل توجه میزان شدت جریان تولیدی دستگاه است. میزان شدت جریان مورد نیاز، رابطه مستقیم با شدت جوشکاری و ضخامت قطعه کار دارد.

چرخه عملکرد دستگاه جوش اینورتر

به زبان ساده چرخه عملکرد مدت زمانی است که دستگاه می تواند بی وقفه جوشکاری کند. و بعد از آن برای خنک شدن نیاز به وفقه زمانی دارد. این پارامتر در دستگاه های جوشکاری بر حسب درصد اعلام می گردد. به این صورت که اگر میزان چرخه عملکرد دستگاهی ۱۰۰% باشد. یعنی این دستگاه نیاز به هیچ وقفه ای برای خنک کاری نداشته. و به صورت مداوم توانایی جوشکاری را دارد. اصولا چرخه عملکرد در یک بازه زمانی ده دقیقه اندازه گرفته می شود.

به طور مثال اگر چرخه عملکرد دستگاه ۵۰% باشد بدین معنی است که در یک بازه ده دقیقه ای کار، دستگاه نیاز به پنج دقیقه زمان برای خنک کاری دارد. میزان نیاز دستگاه به خنک کاری با بالارفتن شدت جریان تولیدی، بیشتر می شود. هرچه کاربری دستگاه به سمت صنعتی و کارگاهی برود، چرخه عملکرد بالاتری مورد نیاز است.

لوازم جانبی دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر به طور معمول به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می گردند. انبر الکترود گیر توانایی نگه داشتن الکترود با شماره های متفاوت را داشته. و کابل آن وظیفه انتقال جریان به انبر و در نهایت الکترود را بر عهده دارد. بنابراین به منظور بالا بردن کیفیت جوش نیاز به انتقال کامل شدت جریان تولیدی دستگاه است. که این وظیفه به عهده کابل رابط و در رابطه مستقیم با کیفیت آن می باشد.

نکات ایمنی استفاده از دستگاه جوش اینورتر

جوشکاری قوس الکتریک در حقیقت یک مدار برقی با شدت جریان بالا است. که در صورت لمس این مدار و قرار گرفتن در میان آن باعث شوک الکتریکی شدید و حتی مرگ می شود. بنابراین توصیه می گردد ضمن توجه به این نکته در هنگام جوشکاری حتما از دستکش مناسب استفاده نمایید.

اشعه حاصل از ذوب شدن الکترود می تواند باعث آسیب به چشم و حتی سوختگی پوست شود. حتما از ماسک و لباس مناسب استفاده گردد.

در هنگام ذوب الکترود به دلیل سوختن لایه محافظ، میزان قابل توجهی دود و گاز ایجاد می شود. که می تواند در محیط های بسته باعث مشکلات تنفسی گردد.

از این نوع جوش در محیط هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد. و همچنین به دلیل پرتاب شدن جرقه حین جوشکاری؛ در مجاورت اشیا قابل اشتغال، استفاده نکنید.

شما بزرگواران می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت خرید انواع ادوات کشاورزی با شرکت توان موتور در ارتباط باشید.

و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت توان موتور با این مجموعه آشنا شدید. تا شامل تخفیفات ما شوید.

شماره تماس:

 03537244763

 09131540297

واتساپ: 09131540297

اینستاگرام:  tavan_motor_

 ایمیل :

برای مشاهده انواع ادوات کشاورزی از فروشگاه اینترنتی توان موتور بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی توان موتور 

سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر وارد کنید.

الکتروپمپ ، فروش الکتروپمپ ، الکتروپمپ یزد ، فروش الکتروپمپ در یزد ، ادوات کشاورزی ، تجهیزات کشاورزی ، لوازم کشاورزی ، فروش لوازم کشاورزی در یزد ، قیمت تیلر .

فروش لوازم کشاورزی در یزد ، ادوات کشاورزی در یزد ، تجهیزات کشاورزی در یزد ، ماشین آلات کشاورزی .

دستگاه جوش ، ادوات کشاورزی ،  تجهیزات کشاورزی ، ابزار کشاورزی ، قطعات کشاورزی ، فروشگاه تجهیزات کشاورزی ، ادوات کشاورزی یزد، تجهیزات کشاورزی در یزد ، موتور برق ، فروش موتور برق ، فروش کفکش ، وسایل کشاورزی .

فروش الکترو پمپ ، گیربکس کشاورزی ، الکترو موتور ، هواکش صنعتی ، کفکش توان تک ، قطعات کفکش توان تک ، شیر فشار شکن ، فروش شلنگ های خرطومی ، تیلر کولتیواتور ، فروش ادوات کشاورزی ،  توان موتور ، اره موتوری  .

دیدگاه‌ها 0

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟