سیستم بوستر پمپ چیست ؟

بوستر پمپ

معرفی سیستم بوستر پمپ ها

بوستر پمپ ها یا پمپ های تقویت کننده زمانی مورد استفاده قرار می گیرند. که فشار و حجم آب کم باشد. در این صورت ما به یک بوسترپمپ یا پمپ تقویت کننده نیاز داریم که حجم آب و یا فشار آب مورد نیاز ما را تأمین کند. همچنین از بوسترپمپ ها در مکان هایی استفاده می شود که خطوط فشار آب کم باشد. و این پمپ های تقویت کننده آب را با فشار می کشند تا حجم آب مورد نیاز تأمین شود. مثل خط فشار آب شهری.

تقویت پمپاژ آب از مخزن های ذخیره

یک پمپ سانتریفیوژ یا جت پمپ می تواند به یک خط تأمین آب در پایین مخزن ذخیره آب متصل شود. همچنین یک پمپ شناور  می تواند در داخل مخزن ذخیره سازی نصب شده. و به عنوان تقویت کننده پمپ مورد استفاده قرار گیرد. بوسترپمپ آب را از مخزن ذخیره، کشیده و جریان و فشار آب مورد نیاز را تأمین می کند.

کنترلرهای یک بوستر پمپ می تواند مشابه کنترلرهای پمپ چاه باشد. بوستر پمپ را می توان به وسیله مخزن فشار و کلید فشار، با یک چرخه توقف سیکل کنترل کرد. کنترلر یک بوسترپمپ باید بتواند هنگام باز شدن شیر، آب مورد نیاز را تحویل داده. و در صورت عدم استفاده از آب، پمپ را خاموش کند.

همانند پمپ چاه، سیستم یک بوستر پمپ باید بتواند جریان کافی را برای زمان های اوج مصرف تأمین کند. و همچنین در صورت لزوم حداقل جریان آب را تأمین کند. برای جلوگیری از ذوب شدن پمپ در مواقعی که مخزن ذخیره خالی است، استفاده از سیستم محافظت در برابر خشک کار کردن پمپ توصیه می شود.
برای محافظت از بوستر پمپ ها نیز می توان از همان دستگاه های  آمپرپایین یا کم فشار استفاده کرد.
هنگامی که سطح آب مخزن ذخیره زیر کلید شناور است، از یک سوئیچ شناور در پایین مخزن ذخیره سازی نیز می توان استفاده کرد. تا از پمپ آب در برابر خشک کار کردن محافظت کرد.

 

تقویت پمپاژ آب از خطوط آب شهری

تا زمانی که خط آب شهری بتواند حجم مناسبی از آب را تأمین کند. می توان یک بوستر پمپ  را مستقیماً به خط آب متصل کرد. تا فشار را در صورت لزوم افزایش دهد. به طور کلی اتصال پمپ سانتریفیوژ یا جت به خط آب ورودی آسان تر است. با این حال، یک زیرآب غوطه ور شده در یک قوطی نیز می تواند به یک خط آب ورودی متصل شود. و می تواند به عنوان تقویت کننده استفاده شود.

(بهترین بوسترپمپ آب خانگی)

وقتی خط آب ورودی برای تأمین حجم کافی آب بسیار کم است. می توان از مخزن ذخیره سازی به همان روشی که در چاه های کم بهره استفاده می شود، استفاده کرد. در هر صورت یک بوسترپمپ  باید شبیه پمپ چاه کنترل شود. سیستم محافظ  خشک کار کردن پمپ را می توان به همان روشی که در کنترلر پمپ چاه اضافه می شود، اضافه کرد.

پمپ های جت و پمپ های چند مرحله ای گریز از مرکز متداول ترین نوع پمپ هایی هستند که برای افزایش فشار استفاده می شوند. این پمپ ها هنگام کنترل با VFD همان مشکلات پمپ های دیگر را دارند. سایر کنترل کننده های بوسترپمپ از کلیدهای جریان، شیرهای شاتل یا ترکیب هر دو استفاده می کنند. و بسیاری ادعا می کنند که “بدون مخزن” هستند.

یکی از اصلی ترین مشکلات این نوع کنترلر ها، در مواقعی رخ می دهد که نشت های کوچکی در شیر آب یا قطره چکان توالت وجود دارد. نشت های کوچک باعث می شود تا این بوستر پمپ ها مرتبا و پشت سر هم خاموش و روشن شوند. تا زمانی که پمپ خراب شود. جت پمپ استاندارد بدون هیچ گونه کنترلر الکترونیکی، با استفاده از CSV، سوئیچ فشار و مخزن فشار کوچک نسبت به سیستم های کنترل پمپ “بدون مخزن” ارزان تر و قابل اطمینان تر است.

بوستر پمپ چیست؟ و تفاوت پمپ و بوستر پمپ 

بوستر پمپ چیست؟ ممکن است گاهی اوقات کلمه بوست پمپ را شنیده باشید و  این سوال را از خودتان بپرسید و بدانید بوستر پمپ چه تفاوتی با پمپ های عادی دارد که در این آموزش برق در کالنجی به این مورد خواهیم پرداخت.

بوستر پمپ چیست ؟

تامین آب در ساختمان هایی که سطح فشار لازم را ندارند، از طریق نصب یک عدد پمپ محقق خواهد شد. این پمپ آب می تواند همراه با مکش آب در لوله های آمده از آبرسانی شهری، سطح دبی را افزایش داده و آن فشار مطلوب را تأمین سازند. از طرفی در ساختمان های بلند مرتبه که نیاز است آب راهی ارتفاع قابل توجهی باشد، استفاده از پمپ ها ضروری به نظر می رسد. تا بتوان حجم قابل قبولی از آب را در بالاترین طبقات ساختمان ‌ها نیز داشته باشیم.

در این بین مشکل نوسان فشار آب می ‌تواند عملکرد پمپ ها را تحت تاثیر بگذارد. نوسان در فشار آب، اگر راهی شیر های خروجی منازل باشد، اتفاق پسندیده ‌ای نیست. خصوصاً اگر این اتفاق در یک مجتمع بزرگ مسکونی حادث شود. از این رو برای رفع مشکل، ایده استفاده از بوستر پمپ ها را در نظر گرفته اند.

بوستر پمپ مجموعه ‌ای از یک تا چند پمپ می باشد. که به شکل موازی در کنار هم کار خواهند کرد. این مجموعه از طریق یک تابلوی کنترل تحت فرمان قرار خواهد گرفت. و هدف نهایی آن این است که بتواند سطح دبی آب در ساختمان را در رنجی مطلوب و ثابت نگه دارد.

چرا به بوستر پمپ نیاز داریم؟

اهمیت استفاده از از بوستر پمپ را نمی توان در یک واحد مجزا از ساختمان های مسکونی درک کرد. برای چنین مکان ‌هایی یک پمپ ساده به راحتی پاسخگو می باشد. هر چند ممکن است که همان پمپ ساده نیز از عهده خلق س

طح دبی ثابت برای منازل برنیاید. در مقابل وقتی همراه با تامین آب در ساختمان های بسیار بزرگ همراه با مصرف کنندگان متعدد هستیم. و یا اینکه قرار است خط آب مصرفی نهادهایی بزرگ مانند یک کارخانه و یا سیستم آبیاری مزارع را تامین سازیم. مادامیکه می‌ دانیم سطح فشار آب شرایط پاسخگویی لازم را ندارد، اهمیت استفاده از بوستر پمپ مشخص خواهد شد.
در چنین ساختمان ‌هایی که هر واحد مسکونی می تواند در هر زمانی بدون هماهنگی با دیگر واحد ها، مصرف کم یا زیادی از آب داشته باشد. یک الگوی کاملاً تصادفی برای مصرف آب به وجود می ‌آید. الگویی که گاها بسیار زیاد و یا خیلی کم خواهد شد. در چنین حالتی نمی توان برای تامین سطح دبی مطلوبی از آب بر توانمندی‌ های یک پمپ ساده اکتفا نمود.

بلکه لازم است سیستمی تعریف شود که بتواند با توجه به سطح نیاز ساختمان از آب، سطح دبی آب را مشخص کرده. و از این طریق فشار کل سیستم آبرسانی در ساختمان را ثابت نگه دارد. بوستر پمپ ها با تأمین این هدف کلی است که ابداع شده اند، طراحی می شوند. و در سطح ساختمان ‌های بزرگ مسکونی و یا آبرسانی های عظیم و شبکه ای گونه مورد استفاده قرار می گیرند.
بدین ترتیب در زمان حداکثر مصرف آب، شاهد بهره گیری از تمام ظرفیت مجموعه پمپ های نصب شده در بوستر پمپ هستیم. مادامیکه در دیگر زمان ‌ها که مصرف آب کاهش پیدا خواهد کرد، تنها بخشی از ظرفیت بوستر پمپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

ساختار طراحی بوستر پمپ چگونه است؟

در طراحی این تجهیز در پی این ایده هستند که بتوانند به ترتیبی سطح فشار در آب مصرفی ساختمان را ثابت نگه دارند. از این رو مجبور خواهند شد تا با تغییر سطح دبی در لوله های آب این هدف را تامین سازند.

برای این منظور یعنی خلق شرایطی که بتوان سطح دبی را تحت کنترل درآورد، لازم است مسیر پمپاژ آب به شکلی مرحله ای تدوین شود. برای این منظور از پمپ های موازی هم استفاده می ‌کنند. این پمپ‌ ها که هر کدام ظرفیت محدودی دارند، در صورت کار کردن در کنار هم می توانند انواع سطح دبی را ایجاد کنند.
از این رو در ساختار طراحی شده برای بوستر پمپ ها می توانید شاهد دو یا چندین پمپ موازی هم باشید. که توسط یک خط آب ورودی تغذیه می ‌شوند. و در سمت خروجی نیز، آب پمپ شده را در یک خط لوله بزرگ آب تخلیه می نمایند. هر یک از این پمپ ها تحت کنترل یک سیستم مرکزی قرار خواهند گرفت. سیستم با اندازه گیری هایی که در خروجی بوستر پمپ دارد. همراه با ساز و کار هایی برنامه ریزی شده، متوجه مقدار دبی مورد نیاز خواهد شد. و می ‌تواند با ورود و یا خروج یک تا چند پمپ، این سطح دبی را تامین سازد.

ساختار طراحی بوستر پمپ

از سوی دیگر در طراحی بوستر پمپ ها، به ازای هر پمپ که از یک خط تغذیه تا خروجی منحصر به فرد برخوردار است. شیر هایی در قبل و بعد از پمپ در نظر گرفته خواهد شد. این شیر ها با هدف تزریق دستی پمپ و یا ممانعت از گردش آب در آن شاخه موازی در نظر گرفته شده اند. تمام این طراحی ها همراه با یک سیستم تخلیه اضطراری نیز خواهد شد. هدف از نصب شیر تخلیه در طراحی بوستر پمپ ها آن است.

که اگر سطح مصرف کلی در خروجی بوستر پمپ به ناگاه و خارج از عرف، تغییرات سنگینی داشته باشد. مثلاً به شدت افت کند، مادامیکه بوستر پمپ تمام پمپ های خود را درگیر کرده است. یک خط هرزگرد و یا تخلیه کامل از سیستم موجود باشد. تا فشاری متوجه پمپ های فعال در سیستم نشود.
در ساختار کلی انواع بوستر پمپ می توانید شاهد تجهیزات متعددی باشید. تجهیزاتی مانند پمپ ها همراه با الکتروموتورها ، تابلو های برق و کنترل، منبع تحت فشار، شیر یکطرفه، شیر های فلکه، لرزه گیر ها، مانومتر، شیر تخلیه، کوپلینگ، شاسی، گارد های محافظ، پرشر سوئیچ ها و… از ملزومات اصلی در ساختار بوستر پمپ می باشند.

 

انواع بوستر پمپ کدامند؟

بسته به نیازی که از آبرسانی داریم و اینکه قرار است این آبرسانی به چه صورت انجام پذیرد. انواع بوستر پمپ شامل گونه های دور ثابت و دور متغیر هستند.

بوستر پمپ دور متغیر:

دور متغیر یک سیستم معمول به جهت آبرسانی در ساختمان ‌های مسکونی می ‌باشد. در فضا هایی که نمی توان مدیریت جامعی برای سطح دبی آب در نظر گرفت. اینگونه از بوستر پمپ کارآمد خواهد شد. مثلاً فرض کنید که در یک ساختمان مسکونی ۱۰۰ واحده می خواهید سطح فشار آب را در رنجی مطلوب به طور ثابت همراه با یک سیستم پمپاژ نگه دارید. آیا می توان یک الگوی از پیش تعریف شده و کاملاً دقیق از سطح دبی مورد نیاز ساختمان در نظر گرفت؟

در چنین فضا هایی که مصرف‌ کنندگان کاملاً مستقل از هم و تحت اختیار خودشان هستند. لازم است تا سیستم کنترل نیز به مانند آنها در شرایطی متغیر قرار گیرد. بوستر پمپ دور متغیر با این ایده که می ‌توان بسته به نیاز ساختمان، تعدادی از پمپ ها را در سیستم وارد و یا خارج نمود، طراحی شده است. به این ترتیب در خروجی آنها می توانید شاهد تغییرات دبی باشید.

بوستر پمپ دور ثابت:

از دور ثابت می توان در شرایطی که از قبل و همراه با یک نگاه مدیریتی سطح دبی آب تنظیم شده است، استفاده کرد. مانند آبیاری های قطره ای، باران های مصنوعی در مزارع، آتش نشانی ها، فرودگاه ها، بیمارستان ها، کارخانجات و… . در چنین حالتی که به هر ترتیبی می توان از سطح دبی در خروجی سیستم اطلاعات پیش ‌بینی شده داشت. و حتی آن را مدیریت کرد، نیاز به تعریف سیستم دبی متغیر نمی ‌باشد. بلکه هدف در تامین سطح فشار مورد نیاز است. از این رو در بوستر پمپ دور ثابت با هدف تامین سطح فشاری مدیریت شده. در خروجی از پرشر سوئیچ هایی استفاده می ‌شود.

این پرشر سوئیچ ها دائماً در سیستم در حال کار و آبرسانی، سطح فشار را اندازه‌گیری کرده. و در صورت افت یا افزایش سطح فشار، تعدادی از پمپ ها را وارد و یا از سیستم خارج می نمایند.

یکی از مهمترین مکان ها به جهت بهره گیری از بوستر پمپ دور ثابت، استفاده از آنها در تامین آب پرفشار برای اهداف آتش نشانی می باشد. در این حالت می توان همراه با کارکرد بوستر پمپ دور ثابت در کمترین زمان ممکن حداکثر فشار را در خروجی سیستم تامین نمود.

تفاوت بوستر پمپ با پمپ های معمولی

اصولا پمپ های معمولی همراه با هیچ بازخورد آنالوگی از خروجی سیستم است که فعالیت می کنند. در چنین حالتی برای پمپ تنها یک چیز تعریف شده است. آیا آب در ورودی منازل حضور دارد یا خیر؟ پمپ های ساده همراه با ساز و کار ساده ای که دارند. جوابی مشخص برای سوال مطرح شده دارند. اینکه خاموش باشند و یا اینکه روشن شوند. از این رو نمی توان در خروجی آنها انتظار رویکردی مشخص برای تامین سطح فشار ثابت از جریان آب را داشت.

 

اما در طراحی بوستر پمپ ها هدف آن است که با حضور و یا خروج دیجیتال گونه پمپ ها یک خط تامین آب با توان بهره مندی از سطوح مختلف دبی داشته باشیم. به این ترتیب بوستر پمپ می تواند دست ما را برای ایجاد یک نگاه مدیریتی بر خروجی آب باز گذارد. چیزی که در پمپ های ساده دیده نمی شود.

شما بزرگواران می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت خرید انواع ادوات کشاورزی با شرکت توان موتور در ارتباط باشید.

و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت توان موتور با این مجموعه آشنا شدید. تا شامل تخفیفات ما شوید.

شماره تماس:

 03537244763

 09131540297

واتساپ: 09131540297

اینستاگرام:  tavan_motor_

 ایمیل :

برای مشاهده انواع ادوات کشاورزی از فروشگاه اینترنتی توان موتور بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی توان موتور 

الکتروپمپ ، فروش الکتروپمپ ، الکتروپمپ یزد ، فروش الکتروپمپ در یزد ، ادوات کشاورزی ، تجهیزات کشاورزی ، لوازم کشاورزی ، فروش لوازم کشاورزی در یزد ، قیمت تیلر .

فروش الکتروپمپ ، قیمت الکترو پمپ ، توان موتور

فروش لوازم کشاورزی در یزد ، ادوات کشاورزی در یزد ، تجهیزات کشاورزی در یزد ، ماشین آلات کشاورزی .

دستگاه جوش ، ادوات کشاورزی ،  تجهیزات کشاورزی ، ابزار کشاورزی ، قطعات کشاورزی ، فروشگاه تجهیزات کشاورزی ، ادوات کشاورزی یزد، تجهیزات کشاورزی در یزد ، موتور برق ، فروش موتور برق ، فروش کفکش ، وسایل کشاورزی ، خرید پمپ ، قیمت پمپ ، فروش پمپ.

فروش موتور پمپ ، قیمت موتور پمپ ، موتور پمپ در یزد ، فروش چاله کن .

سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر وارد کنید.

دیدگاه‌ها 0

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟